Nur Atirah

Monday, 29 October 2012

Kematian Pasti Akan Tiba

Assalamualaikum .
Apa Khabar !




currently sad . Paklong telah kembali pada Allah . innalillahiwainnailaihirojiun . baru semalam aku ke palong untuk ziarah .bacakan yasin untuk nya .  sedey melihat keadaan paklong . dulu paklong tak macam tu . paklong sihat ! kemana aku nak pergi , dia bawa . pergi balik matrik , dia bawakan . adik2 pon sama rasa kehilangan arwah . lemah hati aku . kesian ujang . baru nak ziarah hari ni , tapi dalam keadaan dah jadi arwah . :(

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”
(Ali Imran : 185).

saat ni aku masih lemah . aku nak kesana . tapi , bagaimana ? yana dan ujang je yang dah pergi . sebelum tu aku pesan pada ujang . "bawa motor elok2" . paklong sakit kencing manis . kesannya teruk . saraf2 tak membantu paklong . mata paklong dah tak nampak . badan makin kurus . hingga nampak tulang . kesian paklong . 

“Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukan ajal (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ditentukan (untuk berbangkit) yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya).” 
(Al An-am : 2).

“Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan, ‘Ini adalah dari sisi Allah,’ dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan, ‘Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad).’ Katakanlah, ‘semuanya (datang) dari sisi Allah’. Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun?” 
(An-Nisa’ : 78).

Mati tu bila-bila masa je ia datang . sakit tu , bila2 masa je boleh kembali lagi walau pon sudah elok . aku terdengar jugak mereka2 cakap semalam . ibu aku tu dah lama sakit , alhamdulillah ada lagi . paklong je yang kesian . teruk sangat gamaknya . takdir Allah . sesiapa tak boleh tolak . kalau ibu aku tak de ? ohh lagi merana aku . 

“Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barang siapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” 
(Ali Imran : 145)

“Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).” 
(Az-Zumar : 68).

Ya Allah , pahala bacaan surah al fatihah ini kuhadiahkan untuk paklong ku yang baru sahaja meninggal dunia .. aminn Ya Robb . Al -Fatihah ..

"Surah al Baqarah adalah tulang belakang al Quran, ia diturunkan oleh lapan puluh malaikat dengan membawa satu persatu ayat. Sedangkan ayat kursi diturunkan dari bawah Arsy'. kemudian ia dikumpulkan dengan ayat-ayat surah al Baqarah. Surah Yasin pula adalah hati al Quran, tidak ada orang yang membacanya dengan mengharap redha ALlah dan pahala akhirat melainkan dia akan mendapat ampunan dari-Nya. Bacalah surah Yasin untuk saudara-saudara kamu yang telah meninggal dunia."

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

COPY RIGHT RESERVED 2013 . FULL EDITED BY NUR ATIRAH