Nur Atirah

Monday, 19 August 2013

Datuk Yusof Haslam & Adi Putra Dikejarkan Ke Hospital

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


Berita yang mengejutkan kita apabila penerbit, pengarah dan selebriti, Datuk Yusof Haslam dikatakan rebah di rumahnya pada jam 9 pagi tadi dan kini telahpun dihantar ke hospital untuk pemeriksaan lanjut. Perkara tu dahpun disahkan oleh anak beliau dan jugak pengarah dan pelakon, Syamsul Yusof.
Buat masa nie masih belum dikenalpasti puncanya dan masih lagi disiasat pihak hospital.
Perkara yang sama turut terjadi kepada Adi Putra yang dilaporkan dihantar ke hospital dengan ambulance dan beberapa keping gambar telahpun dihantar oleh isteri Adi di laman Instagram. Sekeping lagi gambar menunjukkan yang Adi Putra sedang berehat di katil sambil ditemani oleh anak Adi. Punca pun tak diberitahu lagi, sama-sama la kita berdua kedua-dua mereka tak serius.

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Sebenarnya saya MAKCIK mereka .

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


ohh nooo !! aku dah jadi aunty ! haha . sekarang budak2 ni tengah main2 kat umah tira ni . anak abg An . tira ? diorang panggil makcik tira . adik2 tira , diorang panggil Aunty yana , Aunty cekmi .
mak ai . tira makcik . adik2 aunty . high class nmpak . jeles ! -,- haha . ni sume sebab diorang dah biase dengan Aunty cekmi ngn Aunty yana . 

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Saya Sudah Hilang Sabar, Rita Tak Jujur

Assalamualaikum .
Apa Khabar !



Selama ini Rita menyatakan sepanjang tidak tinggal bersama, Aidil gagal memberi nafkah kepada dua anak mereka, Airit Rayyan Rizqin (4 tahun) dan Airit Rafqa Arjuna (2 tahun). Aidil menegaskan dia menjalankan tanggungjawabnya malah katanya, dia ada menyimpan semua bukti pemberian nafkah tersebut.

Sementara mengulas mengenai isu setiap keputusan yang dibuat sebenarnya turut dipengaruhi oleh teman wanitanya yang dikenali sebagai Zareema, jawab Aidil

“Tiada siapa yang pengaruhi saya dalam setiap keputusan yang saya buat. Sebelum ini dia (Rita) tuduh adik saya, Zaquan Adha dan isterinya Ayu Raudhah banyak campur tangan dalam hal rumah tangga kami. Kini Zareema pula jadi mangsa. Biarlah saya berterus terang bahawa setiap keputusan yang saya buat ini lahir dari hati saya. Buat apa saya hidup dengan orang yang pentingkan diri sendiri seperti dia? Saya juga mengimpikan kehidupan rumah tangga yang sempurna seperti orang lain.

“Bayangkan selama beberapa tahun kami berkahwin, tidak pernah sekali dia mengikut saya pulang ke rumah keluarga saya pulang ke rumah keluarga saya di Seremban

“Siapa kata keluarga saya tidak terima dia? Jika ibu bapa saya tidak terima saya, takkan lah mereka datang melawat ketika dia melahirkan anak kami? Bayangkan orang lain seronok beraya bersama keluarga masing-masing, saya terpaksa beraya seorang diri. Tapi bila tiba giliran dia, saya tiada masalah mengikutnya pulang ke kampungnya di Perlis. Jadi, berapa lama lagi saya harus bersabar?, katanya.

Sama seperti Rita yang akan memastikan hak penjagaan anak berpihak kepadanya, Aidil juga berkata dia bertekad dan akan memastikan dirinya juga ada hak ke atas kedua-dua zuriat mereka itu.

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Segmen: Doodle Aku & Gitar

Assalamualaikum .
Apa Khabar !
http://nasuhanass.blogspot.com/2013/08/segmen-doodle-aku-gitar.html

tudung : hijau (tak nak hijau pekat sgt)
baju : hijau kurang cair
gitar : kelabu

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Kisah Benar Kanak-Kanak Luar Biasa Yang Menggemparkan Rakyat China

Assalamualaikum .
Apa Khabar !

Kisah Benar Kanak-Kanak Luar Biasa Yang Menggemparkan Rakyat China

Kisah Benar Kanak-Kanak Luar Biasa Yang Menggemparkan Rakyat China | Ini adalah kisah benar yang menyayat hati iaitu kisah seorang kanak-kanak di China yang mendapat anugerah tinggi dari kerajaannya kerana dikatakan telah melakukan “PERBUATAN YANG LUAR BIASA”.
Diantara 9 orang penerima anugerah itu, dia merupakan satu-satunya kanak-kanak yang terpilih dari 1.4 billion jumlah penduduk China kerana kesukaran hidup dan pengorbanan menjaga bapanya.
Sejak dia berusia 10 tahun kanak-kanak ini ditinggal oleh ibunya yang sudah tiada akibat tidak tahan hidup bersama suaminya yang sakit teruk dan sangat miskin.
Sejak itu Zhang Da, demikian nama kanak-kanak itu, hidup dengan ayahnya yang tidak bekerja, tidak boleh berjalan dan sakit-sakit. Dia terlalu kecil untuk memikul tanggungjawab yang berat itu, namun dia tetap berjuang.
Dia bersekolah dengan berjalan kaki melalui hutan kecil. Oleh kerana dia tidak bersarapan, semasa perjalanan itu dia makan daun-daun, biji-bijian dan buah-buahan yang dia temui. Dia juga mencuba memakan sejenis rumput, sehingga dia tahu mana yang masih boleh diterima lidahnya dan mana yang tidak.
Pulang sekolah, dia bekerja memecah batu-batu besar. Upah sebagai tukang pecah batu digunakan untuk membeli beras dan ubat-ubatan untuk ayahnya. Setiap hari dia mendukung ayahnya ke bilik air dan juga memandikan ayahnya. Dia membeli beras dan membuatkan bubur untuk ayahnya.
Segala urusan lain pun dia yang mengerjakannya sendirian. Ubat yang mahal dan jauh membuatkan Zhang  berfikir untuk menemukan cara terbaik untuk mengubati ayahnya. Dia pun belajar tentang ubat-ubatan melalui sebuah buku bekas yang dibeli olehnya. Dia belajar bagaimana seorang jururawat memberikan suntikan. Setelah yakin dia boleh melakukannya, dia sendiri yang menyuntik ayahnya.
Ketika acara anugerah tersebut berlangsung, pengacara bertanya apa yang diinginkan Zhang Da
”Apakah wang atau lainnya. Disini ada banyak tauke, peniaga, juga ada ratusan juta penonton telivision, mereka boleh dan bersedia membantumu nak!”
Namun apa yang dikatakan Zhang Da sangat sungguh mengejutkan kepada siapapun, dia hanya berkata,
”Aku tidak mahu apa-apa, aku hanya ingin ibuku kembali!.”
Kisah di atas bukan saja mengharukan namun juga menimbulkan kekaguman. Seorang kanak-kanak berusia 10 tahun dapat menjalankan tanggung jawab yang berat selama 5 tahun. Kesulitan hidup telah membuatkan kanak-kanak tersebut menjadi kuat dan pantang menyerah.
Zhang Da boleh dikatakan sangat berbeza dengan anak-anak kita. Dengan alasan sayang, kita selalu membantu anak-anak sudah mampu membuatnya sendiri.Ada kanak-kanak yang sudah bersekolah rendah pun masih disuap, dan memakai bajupun masih dibantu.
Juga seperti ucapan Zhang Da, pesanan kepada kita yang berumahtangga supaya menyayanyi keluarga masing-masing. Jangan kerapa pentingkan diri sendiri, kanak-kanak yang kecil dan tidak berdosa menjadi mangsa. 

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

'Tak sangka ALLAH balas cepat'

Assalamualaikum .
Apa Khabar !

Sedekah

KETIKA saya dan suami berkunjung ke Melaka untuk menziarahi sahabat, kami mengambil peluang singgah ke Kota A Famosa, monumen bersejarah yang menjadi kebanggaan bandar raya pelancongan itu.
Selepas puas menaiki beca keliling bandar, kami singgah ke surau di Bandar Hilir untuk Solat Asar. Ketika itu, panas mentari masih terik walaupun sudah menjengah petang.
Saya duduk di atas bangku menunggu suami yang saya fikir masih belum keluar dari surau. Rupa-rupanya, dia sudah pun bersembang dengan seorang penarik beca tidak jauh dari tempat saya.
Ketika saya menghampiri mereka, perbualan sudah pun tamat. Suami mengiringi langkah pakcik beca itu dengan pandangan seribu makna membuatkan saya hairan dan tidak sabar mahu bertanya.
"Kenapa? Macam serius bersembang?" Soal saya ingin tahu.

Sambil menggeleng-gelengkan kepala, dia mengajak saya masuk ke kereta kerana petang itu juga kami perlu sampai ke Shah Alam atas urusan lain.

“Sembang apa?” Soal saya lagi selepas memasang tali pinggang keledar. Suami masih menggelengkan kepala sambil menjawab,

“Lepas ni, jangan kedekut untuk bersedekah. Malu betul saya dengan pak cik tadi,”

Eh, lain pula yang dia jawab. Saya masih meneka-neka dalam hati. Kenapa pula suami jadi macam ni? Nak tanya lebih-lebih, bimbang terlalu mendesak pula. Akhirnya, saya diamkan sahaja.

Dermakan segumpal wang

Separuh perjalanan suami membuka cerita. Katanya, keluar sahaja dari surau, dia berjalan-jalan untuk melihat orang ramai di situ. Sedang berjalan-jalan, dia disapa seorang kanak-kanak berusia lingkungan 11 tahun.

Kanak-kanak itu menjinjit beg sandang berisi buku agama dan panduan solat sunat. Dia mendekati suami dan seperti yang mungkin anda biasa lalui, dia mempromosikan buku itu atau sekurang-kurangnya minta anda menderma.
Walaupun hairan dengan kewujudan kanak-kanak itu, suami menghulurkan juga RM1 dan menolak untuk membeli bukunya. Dengan langkah berat, kanak-kanak itu beralih pula kepada pakcik beca yang sedang menunggu pelanggan kira-kira 10 langkah daripada suami.
Dari jauh suami memerhati gelagat kanak-kanak itu. Lelaki lewat 50an itu pada mulanya menyerahkan RM5. Tersenyum kanak-kanak itu tadi apabila pakcik beca juga menolak untuk menerima buku daripadanya.
“Pakcik derma saja,” jawab lelaki tua itu.

Selepas kanak-kanak itu pergi, dia menyeluk pula saku seluarnya dan mengeluarkan segumpal RM1 dan RM5. Kalau dicongakkan, mungkin lebih RM20.
“Adik!” Lelaki tua itu menjerit memanggil semula kanak-kanak yang sudah beberapa langkah berlalu darinya. Kanak-kanak itu berpaling dan berlari perlahan mendekati pakcik beca semula.
“Nah ambil ni,” katanya sambil menepuk-nepuk bahu si kecil.
Kanak-kanak itu kelihatan terkejut namun tetap mengucapkan terima kasih dan menghadiahkan senyuman sebelum bersalam mencium tangan pakcik itu, dan berlalu pergi. Ketika itulah suami yang kehairanan mendekati pakcik beca.

Upah naik beca

Suami memberi salam dan disambut mesra pakcik beca. Apabila suami amati, lelaki itulah yang membawa kami bersiar-siar tadi.

“Saya perhatikan pakcik, mula-mula pak cik beri RM5, lepas tu beri lagi segumpal duit. Banyak tu. Kenapa ye?” Suami bertanya.
Dengan senyuman lelaki tua itu menjawab “Saya kesian.”

Jawapan pakcik itu bersahaja tapi ia membuatkan suami lebih hairan.
“Tapi, pak cik pun kerja bawa beca. Itu pendapatan hari ini ke?” soalnya.

“Tak apalah. Saya ni masih kuat lagi. Boleh bawa beca tu cari duit lain. Tapi budak macam tu sepatutnya pergi sekolah. Terpaksa cari duit dengan cara macam tu. Apalah sangat akal seorang budak,” jawabnya lagi.

"Tapi, mana tau ada sindiket ke, menyamar ke, atau..." ujar suami yang mahu memberi alasan lain sebelum pakcik itu tiba-tiba memintas kata-katanya.
"Pak cik tak fikir sejauh itu. Ia urusan ALLAH. kita doa yang baik-baik saja pada mereka," jawabnya.

Suami terpempan dengan jawapan pakcik beca. Melihat pakcik beca mahu berlalu, suami hulur sedikit wang kepada pakcik itu, tapi dia menolak. Suami paksa juga sambil bersalam dan menyelit wang di celah-celah tangannya.

“Pakcik anggap saja sebagai upah bawa saya dan isteri naik beca tadi,” kata suami memujuk pak cik itu untuk menerima pemberiannya.

Dengan senyuman pak cik itu menjawab, “Pakcik sedekah tadi ikhlas dan tak minta balasan. Tak sangka secepat ini ALLAH balas sedekah pakcik,” katanya.
Kenyataannya buat suami rasa terpukul apatah lagi membandingkan kemampuan kami dengan pak cik beca yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang itu. Saya pula kelu seribu bahasa.
Memang betul kata pakcik itu. Kadang-kadang, bila ada yang minta sedekah, ada saja suara hati yang melarang dengan kata-kata seperti mungkin sindiket, kenapa tak kerja, duit hanya cukup untuk bulan ini dan pelbagai alasan lain yang mengehadkan saya daripada bersedekah.

Teringat pesan emak, dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain. Banyakkan memberi walaupun hanya RM1. Anda bagaimana? Setiap detik yang kita lalui itu ketentuan ALLAH. Dia menghantar kanak-kanak kecil menjual tasbih mahupun buku untuk menguji kita. Untuk memberi kita peluang berbuat pahala dan mengurangkan dosa.
Anggap saja, mungkin kita sudah lama tidak bersedekah hingga ALLAH datangkan mereka betul-betul di hadapan mata. Soal sindiket atau tidak, tipu atau sebagainya, itu bukan urusan kita. ALLAH Maha Mengetahui.

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Isteri jutawan Malaysia tuntut cerai RM2.5b

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


LONDON - UNITED KINGDOM .  Isteri pengasas pakaian Laura Ashley menuntut pampasan cerai 500 juta pound (RM2.5 bilion) sekali gus menjadikan kes penceraian termahal di Britain.

Pauline Chai, 66, menuntut cerai daripada Khoo Key Peng, 74, yang mempunyai pegangan 40 peratus saham dalam Laura Ashely pada 1998.

Media melaporkan, jumlah tuntutan dipohon daripada individu ke -36 terkaya di Malaysia itu dilakukan melalui Mahkamah Tinggi London dan mahu tuntutan kes itu didengari di Malaysia.

Pasangan mempunyai lima anak itu didakwa tinggal berasingan sejak setahun lalu di rumah agam bernilai 30 juta pound (RM150 juta) dalam kawasan ladang di Rossway Park, Berkhamsted, Hertfordshire.

Chai berkata, beliau kini tinggal di rumah agam 15 bilik manakala suaminya tinggal di rumah lima bilik.

“Khoo hanya memberi wang belanja 50 pound (RM250) seminggu dan saya juga dilarang meninggalkan rumah sejak berkahwin dengannya,” katanya menurut MailOnline.

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Maklumat terbaru kes Puteri Diana

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


Maklumat terbaru kes Puteri Diana

LONDON - UNITED KINGDOM - Pihak berkuasa Britain, kelmarin, memulakan siasatan terbaru selepas dilapor menerima maklumat berhubung kematian Puteri Diana dan teman lelakinya Dodi al-Fayed, 16 tahun lalu.

"Setakat ini, pegawai yang terlibat sedang menilai sama ada maklumat tersebut relevan untuk disiasat," kata jurucakap Jabatan Polis Metropolitan (Scotland Yard).

Bagaimanapun, Scotland Yard masih enggan mengeluarkan butiran lanjut mengenai kesahihan siasatan dan hanya memaklumkan bahawa penilaian akan dilakukan oleh barisan pegawai jenayah khas serta unit operasi.

Memetik laporan AP, pasukan keselamatan bagaimanapun menegaskan, keputusan kes terdahulu tidak akan diubah.

Dalam 2008, juri Britain memutuskan Princess of Wales dan Dodi terbunuh selepas kereta dinaiki mereka terbabas berikutan mengelak dikejar paparazzi serta pemandu yang mabuk.

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Holiday Giveaway by Nurin Aireen

Assalamualaikum .
Apa Khabar !

JOIN

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

Remaja perempuan hilang ditemui di Bukit Bintang

Assalamualaikum .
Apa Khabar !



Bapa terkejut lihat anak berjalan sendirian

Kuala Lumpur: Seorang remaja perempuan Tingkatan Dua yang dilaporkan hilang Rabu lalu selepas dipercayai keluar menemui teman lelakinya ditemui di kawasan Bukit Bintang, awal pagi semalam. 
Nurul Nabila Amil Yusof ditemui berjalan sendirian oleh bapanya sendiri, Amil Yusof Ree, 42, yang berada di kawasan terbabit selepas dihubungi orang ramai memaklumkan pernah melihat remaja berkenaan berkeliaran di kawasan itu. 

Sebaik keluar dari kedai serbaneka 24 jam iaitu 7 Eleven, saya terkejut melihat Nurul Nabila berjalan sendirian di hadapan saya. Dia terus menangis mungkin kerana terkejut berjumpa saya selain bimbang dimarahi,” Amil Yusof Ree

Terima panggilan

Amil Yusof berkata, selepas berita mengenai kehilangan anak gadisnya tersiar dalam berita, dia dihubungi orang ramai memaklumkan pernah melihat kelibat anaknya berjalan di sekitar kawasan Bukit Bintang.

“Sebaik dimaklumkan mengenainya, saya dengan bantuan jiran bergegas ke kawasan berkenaan sambil membawa gambar Nurul Nabila untuk diedarkan.

“Sebaik keluar dari kedai serbaneka 24 jam iaitu 7 Eleven, saya terkejut melihat Nurul Nabila berjalan sendirian di hadapan saya. Dia terus menangis mungkin kerana terkejut berjumpa saya selain bimbang dimarahi,” katanya ketika dihubungi BH semalam. 
Sikap anak berubah

Akhbar sebelum ini melaporkan, Nurul Nabila berkunjung di rumah bapa saudaranya di Taman Bersatu, Rawang, sehari sebelum kehilangannya sebelum keluar menemui teman lelakinya yang dikenali sebagai Muslim, 16, di pusat beli-belah Time Square.

Mengulas lanjut, Amil Yusof berkata, sejak pulang anaknya bersikap pendiam dan tidak bertegur sapa dengan ibu serta abangnya, sebaliknya hanya berkurung dalam bilik.

“Ketika ditanya di mana lokasi penginapannya sepanjang beberapa hari lalu, Nurul Nabila hanya memaklumkan rumahnya di Setapak dan saya berkeras untuk mengetahui perkara sebenar kerana dia dilihat tertekan.

“Saya juga membawa Nurul Nabila ke Balai Polis Rawang untuk merekod keterangan, jam 2 petang,” katanya yang bersyukur anaknya ditemui selamat.

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

'Cukuplah dia burukkan saya'

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


Aidil minta Rita tunggu di mahkamah berhubung isu SMS cerai

Kemelut rumah tangga dramatis, Rita Rudaini dan pemain bola sepak Johor Darul Takzim (JDT), Aidil Zafuan Abdul Radzak sudah berlarutan lebih setahun dengan proses perbicaraan di Mahkamah Syariah, belum lagi selesai. 

Sepanjang tempoh itu, baik Rita mahupun Aidil yang bernikah pada 28 Februari 2008, masing-masing bagai ‘berperang’ melalui media massa dengan pelbagai dakwaan lalu menghangatkan lagi krisis mereka. 


Terbaru, dek kenyataan yang dianggap terlalu berani diluahkan Rita dalam sebuah artikel, Aidil dikatakan hilang sabar lalu dilaporkan melafaz cerai melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) tiga hari sebelum umat Islam meraikan Aidilfitri.

Sebelum ini Aidil seakan enggan bersuara tetapi ketika dihubungi HIP, Aidil yang berada di Johor Bahru meluahkan isi hatinya yang selama ini terpendam.

HIP: Kenapa Aidil tergamak menceraikan Rita sedangkan ketika itu tiga hari saja lagi umat Islam akan menyambut Aidilfitri. Tidakkah Aidil ada hati dan perasaan atau belas terhadap Rita dan anak-anak?

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

COPY RIGHT RESERVED 2013 . FULL EDITED BY NUR ATIRAH