Nur Atirah

Friday, 14 September 2012

Subhanallah , Islam rupanya .

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


alhamdulillah , tira selamat sampai kampung halaman . biaselah , kan cuti SATU MALAYSIA nanti . mestilah nak amik kesempatan balik rumah kan . hee , seronok jumpa keluarga . selalu time tira balik , bas takdelah penuh . ni tidak , dengan budak2 asrama , pelajar2 kolej , penuh dan tak muat bas tu . tira pon terpaksa jugak sesak2 dalam bas .


ni bende yang tira nak cerita sikit tentang hal yang terjadi dalam bas waktu tira nak balik tadi . macam yang tira cakap tadi kan , bas penuh . sampai penumpang yang naik lambat tu terpaksa lah berdiri . sampai satu tempat ni , bas berhenti nak ambil orang . tira terdengar plak ade orang melatah .


"eh Allah , SubhanAllah , sorry makcik , sorry" . agaknya dia terpijak kaki makcik tu lah kot dalam sesak2 tu . yang tira terkejut tu , tak sedap mata ni memandang cara dia berpakaian . dengan rambut curl yang diwarnakan , jeans ketat , baju macam tak cukup kain . begitu ke cara orang islam berpakaian ? tahu itu Allah . pandai mengucap Subhanallah .


tira bukan lah nak mengata dia dan tira tak kata tira ini baik . tira cuma cakap apa yang tira rasa dan benar bagi tira . tira rasa malu pulak bila dia macam tu . Islam hanya pada nama . hanya tertera pada kad pengenalan . tapi diri sendiri tidak menggambarkan perwatakan sebagai seorang Islam . sekurang2nya , diri boleh berpakaian yang agak sopan sedikit . benarkan ?


entahlah . tira hanya menyatakan pendapat . telah dinyatakan juga bahawa kita perlu membuat teguran dalam tiga peringkat . 1) tegur dengan tangan jika terdaya . 2) tegur dengan mulut jika terdaya 3) benci di dalam hati . Dan ini adalah selemah2 iman .




JANGAN LUPA JOIN :

GA SYAWAL

SEGMEN : AKU SAYANG KAU , SAHABAT .

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

COPY RIGHT RESERVED 2013 . FULL EDITED BY NUR ATIRAH