Nur Atirah

 Banner

Wednesday 11 September 2013

Tips Penulisan Entry Yang Menarik

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


memang seronokkan berblogging . isi masa lapang dengan blogwalking , samping tu jugak boleh tambah2 kenalan alam maya . kadang2 penulisan kita dalam entry jugak memainkan peranan untuk menarik pembaca baca tentang tulisan kite . so , kat sini tira nak kongsikan sikit tips2 yang boleh membantu untuk menghasilkan sebuah entry yang menarik .

1. PERENGGAN.
Entry yang menarik , mesti ade perenggan . bayangkan kalau anda menulis panjang2 , tanpa perenggan , malah tira pon akan rasa bosan . so , jika kita menulis secara berperenggan , pasti , entry itu juga akan kelihatan kemas .

2. JENIS TULISAN.
Jenis tulisan yang kita apply dalam blog juga amat penting . bayangkan kalau sebuah blog tu terlampau kreatif , guna tulisan yang macam doktor tu , hape pon tak paham . mata pon sekejap besar , sekejap kecik . adehh . kalau tira tersinggah kat blog macam ni , malas terus nak baca .

3. AYAT STANDARD.
Dalam penulisan , jangan gunakan ayat yang membuatkan pembaca berbelit2 nak paham . sebagai contoh "sayew tak sukew larh dgn budax gedixx tu" . gunakan ayat standard . yang penting , kurang shortform ! 

4. LETAK GAMBAR.
Gambar merupakan salah satu penarik untuk membuatkan readers baca blog kita . so , gunakan gambar yang sesuai yang match dengan entry yang anda bincangkan . 

5. LETAK PERSOALAN.
Akhir sekali , diakhir penulisan anda , letak kan persoalan yang boleh membuatkan pambaca memberi respond tentang entry anda . elakkan tanya soalan yang sensitif . cuma gunakan soalan yang simple dan mudah untuk pembaca jawab .

Jari Menaip ,
Nur Atirah .

7 comments:

Chot said...

Work on it... :))

Unknown said...

nice sharing :D

Annamariana1989 said...

nice sharing dear :)

Liza Aryanna Izaara said...

suka berblogging tapi susah sangat nak menyusun ayat. kdg bila baca balik tunggang langgang dah bahasa hahaha... lebih suka capture screen untuk d kongsi bersama...malas la tew hahaha

Cik Kumbang said...

nice tips :)
thank for sharing
happy blogging :)

Cik Matahariku said...

bgus entri ni, nnati CM check blog CM pulak eh, ok ke tak..hehe..terima kasih ! salam kenal dari CM..;)

Unknown said...

nice sharing..blh yumida praktikkn dlm penulisan nnti
thanks sharing

 Banner
COPY RIGHT RESERVED 2013 . FULL EDITED BY NUR ATIRAH