Nur Atirah

Thursday, 5 September 2013

Yang sebenarnyaa

Assalamualaikum .
Apa Khabar !


hari ni tira buatkan cheesy wedges untuk adik2 . petang , lepas cekmi , yana mandikan mak , memang rutin bagi mak makan pulak . kumpul la ramai2 makan cheesy tu . cekmi yang bagi mak . tira tengok mak , susah sangat nak telan . tira bg tau kat cekmi , mak tak boleh makan sangat dah , mak kena sonsongkan air .

dulu , mak boleh lagi jalan , makan , buat kerja rumah , semuanya mak buat . ingat lagi masa tira darjah 5 , darjah 6 gitu , mak basuhkan baju sekolah kitorang guna tangan je . padahal , ade je mesin basuh . dari masa tu , sampai sekarang , sikit2 mak tak boleh buat . mak baring jee .

wan cakap mula2 mak nak sakit dulu , masa kitorang kecik lagi . sebelum adik ade . kalau nak kira sampai teruk macam ni , dah 14tahun , 13tahun jugak . makan ? dulu mak boleh makan sendiri . bayangkan masa tira sekolah menengah lagi , adik2 kecik plak tu . kitorang letak kan nasik dalam pinggan . mak makan sendiri beralaskan surat khabar . sebab tangan mak merayau2 . tak duduk diam . abis bersepah . sekarang yang paling teruk , tak dapat suap sendiri .

jalan ? dulu mak masih boleh jalan . walaupun jalan tak berapa betul , tapi still boleh jalan . sekarang , kalau nak pergi mana2 , kena pimpin . mandi pon kitorang yang mandikan . kesian kan mak . mak memang tak pernah merungut . sikit pon mak takde pernah mengadu sakit . mak diam kan je .

tapi , tira sebagai perempuan , tira tau mak sedey . cuma mak tak dpat nak buat ape2 . kalau dulu , tira selalu menangis , kalau tira mara , mesti tira salahkan orang yang buat mak tira tu . orang tu memang tak guna ! sekarang tira dah besar . takde cengeng lagi dah . 

mak sakit ape ? kalau mula2 dulu , memang ramai tanyaa . pergi check doc , doc kate mak tak sakit ape2 . hmm , biasa lah . orang buat . orang dengki . mak terima je . tapi bagi tira , dugaan tu berat sangat bagi mak . kan , memang tira boleh kesian kat mak . tapi berat mata memandang , berat lagi bahu memikul kan . tira mohon , semoga Allah ringankan beban mak . amin .


Jari Menaip ,
Nur Atirah .

4 comments:

nadia said...

Sabar tira. Semoga tira dan adik2 kuat semangat dan sentiasa di samping mak.

Tira ada cuba perubatan Islam tak?

timm_bill said...

sabarlah ye..

Chot said...

Serius xphm apa jenis perangai buat org mcm tu.. Manusia2..tak boleh senang dgn org lain....

Hafiza AizZawa said...

doa byk2.. smoga mak tira sembuh..

COPY RIGHT RESERVED 2013 . FULL EDITED BY NUR ATIRAH